Tehtävä 11
Helsingin Sanomien Kaisa Viljanen palaa jutussaan kymmenen vuotta taaksepäin ja muisteleee mainosanimaatiota, jossa poronvasa eksyy emästään. Samettisilmäinen vasa jolkottaa susi perässä kinosten keskellä, kunnes pikkuinen löytää takaisin laumansa luokse. Tähdet hohtavat taivaalla, jousimusiikki soi ja samalla sinivalkoinen kone laskeutuu turvallisesti kotimaan kamaralle. Viljasen mielestä mainos on loistava, sillä sen aiheuttama mielenliikutus ei unohdu.
Poro ja tähti -klassikko on vuodelta 2003. Mainos oli seuraavana vuonna London International Awards -kilpailun finaalissa. Finnair on käyttänyt mainosta monissa eri markkinointikanavissa monen vuoden ajan; televisiossa, lehdissä ja sosiaalisen median kanavissa. Vuonna 2007 mainosfilmin pystyi lähettämään kaverille osana onnistunutta Joulukalenteri -myyntikampanjaa.
Minun mielestäni mainosfilmistä lähtenyt markkinointiajatus on tehokas, koska siinä osataan vedota oikealla tavalla suomalaisten tunteisiin. Minulla on joka kerta tippa silmässä, kun näen mainoksen.
Mainoksessa on otettu hienolla tavalla huomioon tunteisiin vetoavat elementit; pieni poron vasa, kaunis luonto, upea musiikki, vaaran momentti ja loppujen lopuksi vasa löytää laumansa luokse Finnairin koneen laskeutuessa turvallisesti maan pinnalle.
Muistan aikoinaan 6-vuotiaan poikani, joka itki sydäntä särkevästi, kun hän joutui Finnairin sijasta lentämään yksin jollakin toisella lentoyhtiöllä. Hän oli aina lentänyt Finnairin koneella ja oli oppinut luottamaan lentoyhtiöön. Ymmärsin silloin, että pienestä lapsesta voi kasvaa maailman uskollisin kanta-asiakas. Näin on varmasti myös monen muun suomalaisen kohdalla, kun puhutaan sinivalkoisilla siivillä lentämisestä.
Kohderyhmä
vauvasta vaariin
Minun mielestäni kohderyhmä on tällä kertaa uskomattoman laaja eli kaikki suomalaiset vauvasta vaariin. Kampanjan tavoitteena oli saada suomalaiset lentämään jouluksi kotiin - oman perheen tai omien sukulaisten luokse.
Suurella yrityksellä on monia eri tapoja seurata kampanjan onnistumista. Tässä tilanteessa kampanjan seuranta ei ollut helppoa, koska mainosfilmiä käytettiin monella eri tavalla monen vuoden aikana. Onnistumista mitattiin varmasti myynnin kasvulla, mutta onnistumista mitattiin myös sosiaalisen median mittareilla. Uskon, että Finnair sai paljon positiivista julkisuutta ympäri maailmaa ko. mainosfilmillä.
Kampanjaa voisi jatkaa esimerkiksi sillä tavalla, että mainoksesta tehtäisiin virtuaalinen seikkailu tyyliin PELASTA PORO, jota jaettaisiin eri tavoin sosiaalisessa mediassa. Hienolle mainosfilmille voitaisiin tehdä myös jatko-osa.
Mainoksen takana on suomalainen animaatiostudio Anima Vitae. Sen erityisosaamista on hahmoanimaatio. Studion tuotantoa ovat esimerkiksi television animaatiosarjat Itsevaltiaat (2001-2008) ja Pasila (2007-2013). Se tunnetaan myös VR:n Kivimiehet -mainoksesta.
Ja sitten nessut esiin... esitys alkaa :)
![]() |
Helsingin Sanomien toimittaja Kaisa Viljasen mukaan Finnairin poro ja tähti -mainos oli itkettävän tehokas. |
Helsingin Sanomien Kaisa Viljanen palaa jutussaan kymmenen vuotta taaksepäin ja muisteleee mainosanimaatiota, jossa poronvasa eksyy emästään. Samettisilmäinen vasa jolkottaa susi perässä kinosten keskellä, kunnes pikkuinen löytää takaisin laumansa luokse. Tähdet hohtavat taivaalla, jousimusiikki soi ja samalla sinivalkoinen kone laskeutuu turvallisesti kotimaan kamaralle. Viljasen mielestä mainos on loistava, sillä sen aiheuttama mielenliikutus ei unohdu.
Poro ja tähti -klassikko on vuodelta 2003. Mainos oli seuraavana vuonna London International Awards -kilpailun finaalissa. Finnair on käyttänyt mainosta monissa eri markkinointikanavissa monen vuoden ajan; televisiossa, lehdissä ja sosiaalisen median kanavissa. Vuonna 2007 mainosfilmin pystyi lähettämään kaverille osana onnistunutta Joulukalenteri -myyntikampanjaa.
Minun mielestäni mainosfilmistä lähtenyt markkinointiajatus on tehokas, koska siinä osataan vedota oikealla tavalla suomalaisten tunteisiin. Minulla on joka kerta tippa silmässä, kun näen mainoksen.
Mainoksessa on otettu hienolla tavalla huomioon tunteisiin vetoavat elementit; pieni poron vasa, kaunis luonto, upea musiikki, vaaran momentti ja loppujen lopuksi vasa löytää laumansa luokse Finnairin koneen laskeutuessa turvallisesti maan pinnalle.
Muistan aikoinaan 6-vuotiaan poikani, joka itki sydäntä särkevästi, kun hän joutui Finnairin sijasta lentämään yksin jollakin toisella lentoyhtiöllä. Hän oli aina lentänyt Finnairin koneella ja oli oppinut luottamaan lentoyhtiöön. Ymmärsin silloin, että pienestä lapsesta voi kasvaa maailman uskollisin kanta-asiakas. Näin on varmasti myös monen muun suomalaisen kohdalla, kun puhutaan sinivalkoisilla siivillä lentämisestä.
Kohderyhmä
vauvasta vaariin
Minun mielestäni kohderyhmä on tällä kertaa uskomattoman laaja eli kaikki suomalaiset vauvasta vaariin. Kampanjan tavoitteena oli saada suomalaiset lentämään jouluksi kotiin - oman perheen tai omien sukulaisten luokse.
Suurella yrityksellä on monia eri tapoja seurata kampanjan onnistumista. Tässä tilanteessa kampanjan seuranta ei ollut helppoa, koska mainosfilmiä käytettiin monella eri tavalla monen vuoden aikana. Onnistumista mitattiin varmasti myynnin kasvulla, mutta onnistumista mitattiin myös sosiaalisen median mittareilla. Uskon, että Finnair sai paljon positiivista julkisuutta ympäri maailmaa ko. mainosfilmillä.
Kampanjaa voisi jatkaa esimerkiksi sillä tavalla, että mainoksesta tehtäisiin virtuaalinen seikkailu tyyliin PELASTA PORO, jota jaettaisiin eri tavoin sosiaalisessa mediassa. Hienolle mainosfilmille voitaisiin tehdä myös jatko-osa.
Mainoksen takana on suomalainen animaatiostudio Anima Vitae. Sen erityisosaamista on hahmoanimaatio. Studion tuotantoa ovat esimerkiksi television animaatiosarjat Itsevaltiaat (2001-2008) ja Pasila (2007-2013). Se tunnetaan myös VR:n Kivimiehet -mainoksesta.
Ja sitten nessut esiin... esitys alkaa :)
Tästä casesta oli mukava lukea. Muistan hyvin kyseisen mainoksen. Finnairin mainokset ovat olleet yleensä aika hyviä – tai ainakin miellyttäviä. Kiva, että otit tämän käsittelyyn!
VastaaPoistaKiitoksia Annu.
VastaaPoistaTämä oli hieno kamppis ja kuvaus hyvä. Täällä Lapissahan herätti hiukan huomiota poron vääränlainen juoksutyyli syvässä hangessa...
VastaaPoistaKiitoksia palautteesta Ilkka. Ymmärrän, että lappilaiset ovat tarkkoja juoksutyylin suhteen.
VastaaPoista