Tehtävä 4
Perinteisen markkinointisuunnitelman
toteuttamiseen upposi eri tavalla rahaa ennen internetin aikakautta; Hesarin
etusivun mainos maksoi mansikoita puhumattakaan tv-mainoksesta kuumimpaan
katseluaikaan.
Digitaalisen vallankumouksen myötä
monet yritykset ovat innostuneet kustannustehokkaista vaihtoehdoista; yksi
kirjoittaa yritysblogia ja toinen tekee sisältömarkkinointia omilla
nettisivuillaan.
Sostac-mallissa
määritellään, missä markkinatilanteessa yritys painii tällä hetkellä. Sen
jälkeen päätetään, mihin suuntaan yritys on menossa ja valitaan digitaalisen
markkinoinnin keinot yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.
Otetaan
esimerkkinä vaikka helsinkiläinen hotelli Hylje, mikä toimii pienenä hotellina
kovassa kilpailussa suurien ketjuhotellien rinnalla. Hotellin markkinoinnissa
mietitään kuumeisesti, miten pieni hotelli voisi erottautua positiivisella
tavalla suuresta massasta. Hotelli hahmottaa itselleen tyypillisimmät asiakkaat
ja valitsee omalle kohderyhmälleen sopivat digitaalisen markkinoinnin kanavat.
Asiakaspalvelun,
myynnin ja markkinoinnin yhteistyö toimii hyvin pienessä hotellissa, koska
asiakaspalvelussa työskentelevillä ihmisillä on paljon asiakkaisiin liittyvää
tietoa, mitä markkinoinnissa tarvitaan. Asiakaspalvelussa työskentelevä Liisa
opiskelee sähköistä liiketoimintaa ja hänellä on aina loistavia ideoita
markkinoinnin suhteen.
Aikaisemmin
perinteinen markkinointi keskittyi lehti- ja radiomainoksiin, tv-mainontaan ja
ulkomainontaan. Digitaalisen markkinoinnin myötä on huomattu, että sen etuna on
kustannustehokkuus perinteisiin keinoihin verrattuna. Myös mainonta on
menettänyt uskottavuuttaan mediakentän muuttumisen myötä.
Yhdelle
yritykselle sopivien markkinointikanavien valinta on nykyään haasteellista
digitaalisessa maailmassa, koska tarjonta tuntuu loputtomalta; esimerkiksi pienen
lappilaisen matkailuyrityksen on löydettävä itselleen (kustannus)tehokkaat
markkinointikanavat, koska ei ole järkeä olla kaikissa mukana. Yrityksen
edustajien on asetuttava heidän omien asiakkaidensa asemaan ja mietittävä,
miten heidät parhaiten tavoittaa internetissä.
Olet ottanut tähänkin virkistävän erilaisen lähestymistavan. Vastattiinko tässä tehtävän kysymykseen? Kyllä ja ei.
VastaaPoista