maanantai 5. lokakuuta 2015

Tutustu SOSTAC-malliin ja kirjoita blogikirjoitus markkinointisuunnitelman laatimisesta ennen ja jälkeen internetin


Tehtävä 4

Perinteisen markkinointisuunnitelman toteuttamiseen upposi eri tavalla rahaa ennen internetin aikakautta; Hesarin etusivun mainos maksoi mansikoita puhumattakaan tv-mainoksesta kuumimpaan katseluaikaan.

Digitaalisen vallankumouksen myötä monet yritykset ovat innostuneet kustannustehokkaista vaihtoehdoista; yksi kirjoittaa yritysblogia ja toinen tekee sisältömarkkinointia omilla nettisivuillaan.

Sostac-mallissa määritellään, missä markkinatilanteessa yritys painii tällä hetkellä. Sen jälkeen päätetään, mihin suuntaan yritys on menossa ja valitaan digitaalisen markkinoinnin keinot yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

Otetaan esimerkkinä vaikka helsinkiläinen hotelli Hylje, mikä toimii pienenä hotellina kovassa kilpailussa suurien ketjuhotellien rinnalla. Hotellin markkinoinnissa mietitään kuumeisesti, miten pieni hotelli voisi erottautua positiivisella tavalla suuresta massasta. Hotelli hahmottaa itselleen tyypillisimmät asiakkaat ja valitsee omalle kohderyhmälleen sopivat digitaalisen markkinoinnin kanavat.

Asiakaspalvelun, myynnin ja markkinoinnin yhteistyö toimii hyvin pienessä hotellissa, koska asiakaspalvelussa työskentelevillä ihmisillä on paljon asiakkaisiin liittyvää tietoa, mitä markkinoinnissa tarvitaan. Asiakaspalvelussa työskentelevä Liisa opiskelee sähköistä liiketoimintaa ja hänellä on aina loistavia ideoita markkinoinnin suhteen.

Aikaisemmin perinteinen markkinointi keskittyi lehti- ja radiomainoksiin, tv-mainontaan ja ulkomainontaan. Digitaalisen markkinoinnin myötä on huomattu, että sen etuna on kustannustehokkuus perinteisiin keinoihin verrattuna. Myös mainonta on menettänyt uskottavuuttaan mediakentän muuttumisen myötä.

Yhdelle yritykselle sopivien markkinointikanavien valinta on nykyään haasteellista digitaalisessa maailmassa, koska tarjonta tuntuu loputtomalta; esimerkiksi pienen lappilaisen matkailuyrityksen on löydettävä itselleen (kustannus)tehokkaat markkinointikanavat, koska ei ole järkeä olla kaikissa mukana. Yrityksen edustajien on asetuttava heidän omien asiakkaidensa asemaan ja mietittävä, miten heidät parhaiten tavoittaa internetissä.

1 kommentti:

  1. Olet ottanut tähänkin virkistävän erilaisen lähestymistavan. Vastattiinko tässä tehtävän kysymykseen? Kyllä ja ei.

    VastaaPoista