Tehtävä 3
Miksi
suomalaiset yritykset eivät uskalla panostaa verkkokauppaan, vaikka se kasvaa
20 prosentin vuosivauhtia Suomessa? Kivijalkakaupat on sidottu yhteen paikkaan,
mutta verkkokauppa toimii globaalissa maailmassa. Kilpailu on kovaa ja siellä
on pystyttävä erottautumaan muista kilpailijoista.

Onhan se
iso maalima aivan liian pelottava monessa mielessä pienelle yrittäjälle. Asiakaspalvelu
pitäisi pyöriä 24/7. Voi herran jestas… miten minä pienen mökkikylän yrittäjänä
pystyn olemaan monessa paikassa yhtä aikaa? Ja minun pittäisi puhua niiin
monilla kielillä; englanti taipuisi vielä, mutta pittääkö minun opetella venäjän
lisäksi mandariinin kiinaa. Ja miten se maksaminen sitten onnistuupi? Tulleeko
se raha koskaan perille vai jääkö se pyörimään sinne bittiavaruuteen?
Uusi teknologia mahdollistaa huomattavia kustannussäästöjä matkailuyritysten
kaupankäynnin arvoketjun eri vaiheissa; netissä tarjoukset,
tilaukset, maksut ja sopimukset kulkevat suojatussa muodossa eri osapuolten
välillä.
Netti on muuttanut matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjua
sillä tavalla, että kivijalassa olevat matkatoimistot ja lentoyhtiöiden omat
toimistot ovat miltei hävinneet Helsingin katukuvasta. Verkkokaupan pitäisi
toimia kaikilla 24/7 moitteettomasti, mutta asiakkaat joutuvat liian usein
ottamaan yhteyttä matkailuyrityksen asiakaspalveluun.
Nettikaupassa on suuri vastuu siitä, että myydään juuri sellaisia
tuotteita tai palveluja, mitä netissä mainostetaan; nettisivuja on päivitettävä
aktiivisesti ja resurssit sivujen päivittämiseen on oltava kunnossa.
Nettikaupan omistajan on panostettava sivujen sisältöön ja toimivuuteen.
Asiakaspalvelun
rooli
korostuu
netissä
24/7 avoinna oleva verkkokauppa asettaa monia haasteita
asiakaspalvelulle. Voiko face-to-face asiakaspalvelun korvata chatissa tai
Skypessä? Minun mielestäni se on mahdollista, mutta vieläkin on sellaisia
asiakkaita, jotka arvostavat tiskin takaa tulevaa palvelua varsinkin
sellaisissa tilanteissa, kun ostetaan tavallista kalliimpia matkoja.
Markkinointi, myynti, asiakaspalvelu ja jakelukanavat toimivat päivittäin
muuttuvassa sähköisessä maailmassa. Suurena haasteena on, että menestyvien
yritysten pitäisi olla periaatteessa hereillä 24/7. Markkinointipäällikön
pitäisi pystyä ennustamaan kilpailijan tulevat kampanjat ja reagoitava siihen
saman tien sekä jakelukanavien johtaminen vaatii herkeämätöntä valppautta.
Aikaisemmin matkatoimiston tiskiltä matkansa ostanut asiakas on haastavassa
asemassa sähköisessä maailmassa; matkan etsiminen ja sopivan hinnan löytäminen
on haastavaa netissä. Ostoprosessin pitää mielestäni toimia niin jouhevasti,
että asiakas palaa uudelleen verkkokaupan asiakkaaksi.
Asiakas pitäisi myös yllättää positiivisesti ostotapahtuman jälkeen;
hänelle voidaan antaa verkkokaupan suosittelusta ystävilleen alennusta
seuraavasta ostoksesta tai hänelle lähetetään yllätyslahja ensimmäisen
tilauksen yhteydessä.
Matkailun tuotantoverkostoa voidaan tehostaa monella
tavalla sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja. Hakukoneoptimoitu
verkkokauppa on avainasemassa, mutta toiset yritykset valitsevat sähköisiä
välikäsiä jakelukanavikseen, kuten booking.com tai hotels.com.
Markkinointikampanjoista saatavat sähköiset raportit ovat kullan arvoisia
yritysten tulevaisuuden kannalta. Yritysten olisi löydettävä juuri heidän omiin
tarpeisiin sopiva sähköinen asiakkuudenhallintajärjestelmä; näin yritykseltä
vapautuu kalliita resursseja esimerkiksi tärkeään myyntityöhön.
Globaalien
jakelujärjestelmien (distribution systems) kautta myydään esimerkiksi lentolippuja ja erilaisia
pakettimatkoja maailmanlaajuisesti. Matkailuyrityksen kannalta on tärkeää, että
globaalit järjestelmät toimivat reaaliaikaisesti; varaustietojen pitäisi lähteä
yhdellä napin painalluksella kaikille toimijoille/alihankkijoille ja varaus on
vahvistettava saman tien asiakkaalle.
Jakelujärjestelmien
kannalta on tärkeää sopia, kenen vastuulla on eri järjestelmissä olevien
tietojen/palveluiden päivittäminen. Pienemmässä matkailuyrityksessä on
mietittävä tarkkaan etukäteen, mihin työntekijöiden omat resurssit riittävät
vai pitääkö ostaa palveluita yrityksen ulkopuolelta. Matkailuyrityksen kannalta
on tärkeää, että valituilla jakelukanavilla on toimiva help desk 24/7.
Asiakkaiden
kokonaisvaltainen
ymmärtäminen
elintärkeää
Asiakkuusindeksi-tutkimuksen
mukaan asiakkaiden käyttäytymisen kokonaisvaltainen ymmärtäminen on elintärkeää
yrityksille. Yritysten pitäisi seurata parhaita käytäntöjä omalta toimialaltaan.
-
Pitää
juosta tosi kovaa asiakkaiden perässä, koska digikulman takaa voi tulla joku,
joka vie heidät. Parhaat uittavat jo verkkopalveluun kyläkauppiaan älyä ja
empatiaa, sanoo Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko, jonka
mukaan suosittelu, asioinnin helppous ja hyvä asiakaskokemus kasvattavat
vahvasti ostoaikomusta. (Pantzar 3.11.2015.)
Perko painottaa, että ytimessä on se, kuinka helpottaa kuluttajan arkea, tehdä sujuvia ja mutkattomia palveluita. Tämä tarkoittaa yritykselle yhä tarkempaa ja nopeampaa markkinan ja kilpailijoiden seurantaa sekä asiakasymmärryksen jatkuvaa päivitystä. (Pantzar 3.11.2015.)
Perko painottaa, että ytimessä on se, kuinka helpottaa kuluttajan arkea, tehdä sujuvia ja mutkattomia palveluita. Tämä tarkoittaa yritykselle yhä tarkempaa ja nopeampaa markkinan ja kilpailijoiden seurantaa sekä asiakasymmärryksen jatkuvaa päivitystä. (Pantzar 3.11.2015.)
-
Suosittelun
kautta tulevat asiakkaat ovat kannattavimpia, he säilyvät asiakkaina pidempään
ja suosittelevat enemmän yritystä eteenpäin kuin muuta kautta tulleet, hän
jatkaa.
Asiakkuusindeksin
ensimmäisen sijan nappasi tänä vuonna lyhennysvapaita markkinoinut Osuuspankki.
Toiselle sijalle tuli Lidl ja neljännen sijan nappasi VR:lle haastajaksi
noussut skottilainen linja-autoyhtiö Onnibus. (Pantzar 3.11.2015)
Matkailyritysten
keskinäinen kilpailu on netin myötä kiivastunut; Onnibussin ja VR:n välisessä
kilpailutilanteessa on mielenkiintoista seurata, miten loppupelissä käy. Ajan
hermolla pysyminen vaatii jatkuvaa valppautta. Uskon
vahvasti, että ns. kyläkauppiaan äly ja empatia ovat vahvoja kilpailuvaltteja netin
asiakaspalvelussa.
Lähteet
Pantzar, M. 3.11.2015. Onnibus ajoi VR:n yli – asiakaskokemukseen
panostavat yritykset valtaavat markkinat. Luettavissa:
http://yle.fi/uutiset/onnibus_ajoi_vrn_yli__asiakaskokemukseen_panostavat_yritykset_valtaavat_markkinat/8419240.
Luettu: 1.11.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti