- avaa tili itsellesi ja tee siitä blogipostaus
- selitä, mikä on ko. palvelun tarkoitus
- mainitse pari hyvää esimerkkiä matkailun toimialalta
- kerro, kuka käyttää palvelua
- miten matkailuyritykset voivat hyötyä palvelusta
- mainitse 5 keinoa saada tykkääjiä
Pinterestissä voi jakaa omia suosikkikuvia koko
maailman kesken; siellä ei seurata ihmisiä, vaan yhteisiä kiinnostuksen
kohteita. Pinterest on kuin virtuaalinen korkkitaulu, mihin voi kiinnittää
(pin) mieluisia kuvia. Pinterest on hyvin visuaalinen palvelu, koska se eroaa
perinteisestä tekstipainotteisesta sosiaalisesta mediasta. Kuvat voidaan
ryhmitellä erilaisiin aihealueisiin kuten jouluun, vuodenaikoihin, hääkuviin,
väreihin etc. Palveluun voi kiinnittää myös videoita. Pinterest oli kolme
vuotta sitten ns. kuuminta hottia sosiaalisen median kentässä.
Pinterest on paljon enemmän kuin pelkät kuvat, koska
suurin osa kuvista pinnataan joltakin nettisivulta itse palveluun; näin kuvaan
jää automaattinen jalanjälki. Digitaalinen jälki ja linkki alkuperäiseen
lähteeseen säilyy, jos kuva ns. repinnataan. Tämä mahdollisuus antaa uuden
keinon löytää mielenkiintoista sisältöä. Lähteessä on suurella
todennäköisyydellä muutakin mielenkiintoista, jos kuva herättää intohimoja.
Usein tee-se-itse -projektin takana lojuu tarkka valmistusohje.
Suurin osa eli 59 prosenttia Pinterestin käyttäjistä
on globaalien tilastojen mukaan 25-40 -vuotiaita naisia.
![]() |
Ensimmäinen matkailuyritysten esimerkeistä on Tallink Silja. |
Pinterestissä on houkuttelevia kuvia laivoista, kaupunkikohteista, laivan ohjelmasta ja shoppailuun liittyvistä mahdollisuuksista; hyvät ja värikkäät kuvat vetoavat potentiaalisiin asiakkaisiin. Siellä on myös asiakkaiden tuottamaa sisältöä ja suositteluja. Laivayhtiön pitäisi kannustaa asiakkaita oman sisällön monipuoliseen tuottamiseen.
Laivayhtiö voi käyttää markkinoinnissa olemassa olevaa kuvamateriaalia. Työntekijöitä kannustetaan tekemään omaa sisältöä sekä kameralla että live-kuvan keinoin.
Pinterestin kautta voi löytää uudenlaista kohderyhmää visuaalisuuden kautta.
Laivayhtiön ympärillä pyörii uskollisia faniryhmiä, jotka tykkäävät uusista kuvista.
Laitetaan Pinterestiin kuvia laivayhtiön rakenteilla olevista laivoista.
Houkutellaan lapsia tykkäämään laivoihin liittyvistä Muumi-aiheisista kuvista, koska Muumit ovat tärkeällä sijalla laivayhtiön markkinoinnissa.
Pinterestin kautta voi löytää uudenlaista kohderyhmää visuaalisuuden kautta.
Laivayhtiön ympärillä pyörii uskollisia faniryhmiä, jotka tykkäävät uusista kuvista.
Laitetaan Pinterestiin kuvia laivayhtiön rakenteilla olevista laivoista.
Houkutellaan lapsia tykkäämään laivoihin liittyvistä Muumi-aiheisista kuvista, koska Muumit ovat tärkeällä sijalla laivayhtiön markkinoinnissa.
![]() |
Toinen esimerkeistä on Finnair. |
Pinterestissä on paljon nostalgisia julisteita lentoyhtiöstä, kuvia Finnairin
lentokoneista sekä työntekijöistä.
Pinterestin kuvat tyyliin Marimekko design for Finnair houkuttelevat varsinkin japanilaisia asiakkaita Suomeen.
Pinterestiin voisi tuoda enemmän flashmob-tyylisiä tempauksia… lentoemännät tanssivat koneessa Bollywoodin tahtiin.
Sivuilla voisi olla houkuttelevia kuvia lentoyhtiön uusista kohteista; näin potentiaaliset asiakkaat innostuisivat suunnittelemaan tulevaa matkaansa upeiden kuvien innoittamana. Uusimmat tarjoukset löytyisivät myös helposti kuvan linkin alta.
Talvella voisi olla enemmän markkinointia tyyliin ”kylmästä lämpimään”. Upeat kuvat esimerkiksi paratiisisaarista houkuttelevat helposti varaamaan matkan.
Finnair voisi houkutella Pinterestin kautta aasialaisia matkustajia Suomeen. Saman kanavan kautta voisi tuoda Suomen maata maailman kartalle.
Potentiaalisille asiakkaille voisi järjestää valokuvauskilpailun; eniten pinnauksia saanut voittaja saa valita kaukolennon haluamaansa kohteeseen.
Pinterestin kuvat tyyliin Marimekko design for Finnair houkuttelevat varsinkin japanilaisia asiakkaita Suomeen.
Pinterestiin voisi tuoda enemmän flashmob-tyylisiä tempauksia… lentoemännät tanssivat koneessa Bollywoodin tahtiin.
Sivuilla voisi olla houkuttelevia kuvia lentoyhtiön uusista kohteista; näin potentiaaliset asiakkaat innostuisivat suunnittelemaan tulevaa matkaansa upeiden kuvien innoittamana. Uusimmat tarjoukset löytyisivät myös helposti kuvan linkin alta.
Talvella voisi olla enemmän markkinointia tyyliin ”kylmästä lämpimään”. Upeat kuvat esimerkiksi paratiisisaarista houkuttelevat helposti varaamaan matkan.
Finnair voisi houkutella Pinterestin kautta aasialaisia matkustajia Suomeen. Saman kanavan kautta voisi tuoda Suomen maata maailman kartalle.
Potentiaalisille asiakkaille voisi järjestää valokuvauskilpailun; eniten pinnauksia saanut voittaja saa valita kaukolennon haluamaansa kohteeseen.
Lähteet:
https://iloasilmille.wordpress.com/2012/02/15/pinterestin-kayttoopas-yleisia-ohjeita-omia-kokemuksia-ja-kaytto-markkinoinnissa-osa-1/
https://iloasilmille.wordpress.com/tag/pinterest/
https://iloasilmille.wordpress.com/tag/pinterest/
Kirjoitin itse blogissani samasta aiheesta, niin totta tuo "Pinterest on paljon enemmän kuin pelkät kuvat" - blogipostauksen kautta tuli opittua tästäkin palvelusta paljon lisää.
VastaaPoistaOlet oikeassa Outi. Itse lumouduin ihanasta kuvien maailmasta, mutta markkinoijan näkökulmasta Pinterestissä on paljon mahdollisuuksia.
VastaaPoistaMahdollisuuksia tosiaan on matkailumarkkinoijalle, mutta taitava saa olla, että pystyy erottumaan massasta. Itselleni tuli ainakin Pinterestistä hiukan sellainen ensivaikutelma, että vuolas virta toinen toistaan photoshopatumpia kuvia vyöryy päälle. :) Nykyään Pinterestillä on omat työkalunsa bisneskäyttöön (mm. suora ostomahdollisuus pinneissä), joihin perehtyisin tarkasti, jos omalle yritykselle tätä tekisin.
VastaaPoistaOlet oikeassa :)
VastaaPoista"Pinterest oli kolme vuotta sitten ns. kuuminta hottia sosiaalisen median kentässä." Nouseekohan enää koskaan uudelleen? Miksi muuten valitsit juuri Pinterestin tehtävääsi?
VastaaPoistaSe on totta, että Pinterest on ns. menneen talven lumia, taitaapi olla myös markkinoinnissa. Kyllä Periscope todistaa, että live-kuva on aika kova juttu tavalliseen kuvaan verrattuna.
VastaaPoista