perjantai 11. joulukuuta 2015

Tehtävä 3) eli blogikirjoitus Periscope-kisan ryhmätyön sujumisesta

Nyt Periscope on miltei kaikkien suomalaisten huulilla; lehden toimittajat tekevät live-videolähetyksiä ja radiolähetyksistä lähtee live-kuvaa maailmalle. Periscopesta puhutaan nyt kaikissa suomalaisissa tiedotusvälineissä.

Opettajan tehtävänannon mukaisesti meidänkin ryhmä otti vauhdilla uusia some-kanavia haltuun; ensin perustettiin Twitter-tili ja sitten kirjauduimme Periscopeen. Meidän ryhmämme aiheena oli Sparkling Xmas.

Jouluista askartelua Periscope-tilillämme.

Muutamat ryhmäläiset aktivoituivat hyvin nopeasti kuvaamisen suhteen, mutta yllättäen heillä ilmeni laitteisiin liittyviä ongelmia uuden sovelluksen suhteen. Live-lähetykset eivät toimineet kuin elokuvissa varsinkaan 3G-verkossa ja vanhemmilla laitteilla; yksi ryhmäläisistämme osti jopa uuden Iphonen. Esimerkiksi minun Iphone-puhelimeni tuotti hyvin rakeista kuvaa 3G-verkossa; myöhemmin sain ladattua Periscopen Ipadiini ja kuvaus onnistui paremmin. Muistutin Google Plussassa käydyssä keskustelussamme, että jokainen tekisi kaikkensa teknisten ongelmien päihittämiseksi. Monet ryhmäläiset selvisivät teknisistä ongelmista, mutta loppupelissä minulle jäi epäselväksi, mitä tapahtui muutamien kohdalla.

Ryhmässämme olisi pitänyt olla kannustavampi ilmapiiri varsinkin siinä tilanteessa, kun joku aloitti kuvaamisen ja innostui siitä. Nyt kävi niin, että tekemisen ilo tyrehtyi monen ryhmäläisen kohdalla hyvin nopeasti. Kävimme ryhmässä keskustelua tehtävänannosta; opettajan antamassa tehtävässä sanottiin selkeästi, että kerätkää mahdollisimman paljon sydämiä Periscope-tilillenne. Toiset ryhmäläiset toimivat opettajan antamien ohjeiden mukaisesti ja toiset olivat sitä mieltä, että ryhmän olisi pitänyt panostaa enemmän sisältöön ja markkinointiin.

Yksi ryhmän jäsenistämme innostui kuvaamisesta ja tuotti paljon sisältöä yhden viikonlopun aikana. Samalla hän rekrytoi omat sukulaiset loggautumaan Periscopeen ja antamaan meidän ryhmällemme paljon sydämiä. Näin saimme muutamassa päivässä yli 20 000 tykkäämistä. Minun mielestäni oli selvää, että lyhyen aikavälin kilpailu voitetaan nimenomaan ystävien ja sukulaisten tuella, mutta kaikki ryhmäläiset eivät olleet samaa mieltä. Yhden ryhmäläisen esittämät ajatukset sisältöjen laadun ja markkinoinnin suhteen ovat varmasti hyviä ideoita pidemmän aikavälin some-kampanjassa, mutta eivät tällä kertaa riittäneet kilpailun voittoon asti.

Palautteen seurauksena aktiivisen kuvaajan innostus lopahti miltei kokonaan, koska häntä arvosteltiin muun muassa teemamme Sparkling Xmas ohi kuvaamisesta. Ymmärrän hyvin, että teeman alla pysyminen on tärkeää, mutta en olisi itse nostanut asiaa keskusteluun yhden hutin vuoksi.

Meidän ryhmässämme ei syntynyt selkeää tehtävänjakoa yrityksestä huolimatta; toiset ryhmäläiset aktivoituivat aika myöhään ryhmätyömme suhteen ja joku ei ottanut selkeää roolia ryhmässämme.
Minun mielestäni kilpailun voitto olisi vaatinut kaikkien ryhmäläisten aktivoitumista kuvaamisen suhteen, mutta näin ei käynyt. Ehdotin pari kertaa, että tehdään aina viikoksi kerrallaan kuvauslista/päivä, mutta ryhmässä ei innostuttu asiasta.

Ryhmässä keskustelua
sisältöjen määrästä

Ajatuksena oli, että ryhmän markkinointivastaavalle ilmoitetaan päivää aikaisemmin kuvattavien juttujen aiheet Twitter-markkinointia varten, mutta välillä sisältöä syntyi ex tempore -ajatuksella. Toisina päivinä Periscopessa saattoi olla yli 5 videota. Minun mielestäni tämä ei ollut liikaa seuraajillemme, koska meillä oli välillä monta päivää peräkkäin, että sisältöä ei ollut ollenkaan. Tämä aiheutti keskustelua ryhmässämme; muutamien ryhmäläisten mielestä yli 5 videon tuotanto/päivä aiheutti infoähkyä katsojillemme.


Joulun odotusta Periscopen välityksellä Porvoossa.



Wonderful lights in coming up in a few moments! Check out our !

Esitin ryhmässämme, että sisältöä tuotetaan myös ulkomailla, koska halusin varmistua siitä, että meillä on päivittäin tarpeeksi sisältöä Periscopessa. Ideani ei valitettavasti saanut selkeää kannatusta, vaikka monilla oli ulkomaan matkoja tiedossa ja yksi ryhmän jäsenistä asuu ulkomailla. Ryhmässä esitettiin Periscopen esiintymiskieleksi englantia, mutta onneksi otimme mukaan myös suomen kielen, koska muuten yksi ryhmäläisistä ei olisi voinut osallistua kuvaamiseen.

Yksi ryhmän jäsenistämme teki hienoa työtä Periscope-tilimme markkinoinnin suhteen. Hän korosti ryhmätyömme aikana perehtymistä uuteen sovellukseen ja sen markkinointiin. Samalla hän nosti Google Plussan sivuillemme em. asioihin liittyvää materiaalia. Tämä oli hienoa kaikkien ryhmäläisten oppimisen kannalta, koska jokainen oppi varmasti projektista jotakin ja pystyi peilaamaan uutta asiaa aikaisemmin opittuun. Opettaja olisi voinut tehdä tästä tehtävästä haastavamman kertomalla meille, että voittaja valitaan sisältöjen laadun ja markkinoinnin perusteella :)




4 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista lukea, miten teillä projekti eteni! Meillä oli osittain vastaavanlaisia ongelmia, eli puntaroitiin juuri tuon määrä vs. laatu -asian ympärillä, sekä sitä että mikä meillä on perimmäinen tavoite: oppia tämä homma kokonaisuutena markkinointisuunnitelmineen vaiko vain "heittäytyä" scooppaamaan ja toivoa että runsas määrä korvaa sen jos laatu ei seuraajia houkuttele. Meillä kuitenkin esim. alun teknisistä haasteista selvittiin melko nopeasti yli, uskon että se teillä latisti varmasti innostusta "jos ei pelit ja vehkeet toimi". Mutta mielenkiintoista ja opettavaista, sitä ei käy kieltäminen! Iloista Joulunaikaa sinulle ja perheellesi!

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia kommentistasi. Itse uskoisin, että jokainen kurssilainen heittäytyi tähän tehtävään omista lähtökohdistaan... toiselle on tärkeää kokonaisuuden oppiminen omaa työtään ajatellen ja toinen saattoi perehtyä markkinoinnin sijasta sisältöihin. Yhteinen tahtotila olisi kuitenkin ollut hieno juttu, jos ajatellaan kisan voittoa :) Hyvää joulun odotusta.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Minna ehdotuksesta laadun ja markkinoinnin perusteella arvioinnista. Se on kuitenkin loistava ehdotus, mutta oikeastaan aika haastava toteuttaa. Laatu on nimittäin kovin subjektiivinen käsite ja kuten huomasitte se ei ole aina edes tehokkain keino saada huomiota somessa. Jokaisena vuonna tämätyyppisiä kisoja järjestäessäni eri työkaluille on lopulta kuitenkin aina käynyt niin, että aktiivisin ryhmä voittaa.

    VastaaPoista
  4. Hyvä pointti Ilkka, että laatu ei aina takaa parasta huomiota somessa.

    VastaaPoista