Tehtävä 2
Artikkelin kirjoittanut Janne Pajuniemi.
Tuotekehitys
kuluttajien tarpeista
Artikkelin kirjoittanut Janne Pajuniemi.
Yritykset ovat menettämässä
brändiensä hallintaa digitaalisessa vallankumouksessa. Internetissä ja tietyn
brändin ympärillä toimivat virtuaaliyhteisöt pakottavat yrityksiä muuttamaan
markkinointitoimenpiteitään.
Tutkijoiden
mukaan netissä toimivat yhteisöt ovat tulevaisuudessa monien yritysten
keskeinen perusta. Kuluttajien brändiyhteisökäyttäytymisen ymmärtäminen on yksi
menestystekijöistä digitaalisella aikakaudella. Yritykset voivat käyttää
yhteisöjä datakaivoksina ja oppia lisää asiakkaistaan, tuotteistaan ja
kilpailijoistaan.
Yritysten olisi ensin ymmärrettävä brändikeskusteluun liittyvää dynamiikkaa ja käytettävä tätä tietämystä päästäkseen suoraan vuorovaikutukseen asiakkaidensa kanssa. Kuluttajien välillä tapahtuva viestintä on yrityksen näkökulmasta kustannustehokas tapa luoda luottamusta ja ostoärsykkeitä markkinoilla.
Yritykset ovat aikaisemmin hallinneet markkinointiviestinnän kenttää, koska kuluttajilla ei ole ollut välineitä globaalilla tasolla toimivaan ajatustenvaihtoon. Virtuaaliyhteisöt sallivat ajasta ja paikasta riippumattoman vuorovaikutuksen yksilöiden välillä.
Yritysten olisi ensin ymmärrettävä brändikeskusteluun liittyvää dynamiikkaa ja käytettävä tätä tietämystä päästäkseen suoraan vuorovaikutukseen asiakkaidensa kanssa. Kuluttajien välillä tapahtuva viestintä on yrityksen näkökulmasta kustannustehokas tapa luoda luottamusta ja ostoärsykkeitä markkinoilla.
Yritykset ovat aikaisemmin hallinneet markkinointiviestinnän kenttää, koska kuluttajilla ei ole ollut välineitä globaalilla tasolla toimivaan ajatustenvaihtoon. Virtuaaliyhteisöt sallivat ajasta ja paikasta riippumattoman vuorovaikutuksen yksilöiden välillä.
Tuotekehitys
kuluttajien tarpeista
Kulutuskeskeiset
yhteisöt toimivat monen ihmisen virtuaalisena vertaisryhmänä, mistä haetaan
neuvoja oikeiden ostopäätösten tekemiseksi. Brändiuskollisuus liittyy
virtuaalisen vuorovaikutuksen lisäksi yhteisön jäsenten välisten sosiaalisten
suhteiden muodostumiseen.
Asiantuntijoiden mukaan todellinen kilpailuetu markkinoilla saavutetaan vasta sitten, kun tuotekehitys johdetaan kuluttajien tarpeista. Internet on kuin kustannustehokas kaivos tiedon louhimista varten; sieltä löytyy chatit, keskustelupalstat, blogit ja erilaiset foorumit.
Kuluttajien välinen tiedonvaihto vaikuttaa yrityksen tuotteiden koettuun arvoon ja asiakasuskollisuuteen; suuri osa koetusta arvosta voidaan saada keskusteluista internetin yhteisöissä, joissa kokeneemmat käyttäjät opastavat noviiseja. Tavanomaiset brändäämiseen liittyvät toimenpiteet ovat menettäneet suuren osan tehostaan, koska kuluttajalähtöinen tiedon runsaus koetaan luotettavammaksi internetissä.
Asiantuntijoiden mukaan todellinen kilpailuetu markkinoilla saavutetaan vasta sitten, kun tuotekehitys johdetaan kuluttajien tarpeista. Internet on kuin kustannustehokas kaivos tiedon louhimista varten; sieltä löytyy chatit, keskustelupalstat, blogit ja erilaiset foorumit.
Kuluttajien välinen tiedonvaihto vaikuttaa yrityksen tuotteiden koettuun arvoon ja asiakasuskollisuuteen; suuri osa koetusta arvosta voidaan saada keskusteluista internetin yhteisöissä, joissa kokeneemmat käyttäjät opastavat noviiseja. Tavanomaiset brändäämiseen liittyvät toimenpiteet ovat menettäneet suuren osan tehostaan, koska kuluttajalähtöinen tiedon runsaus koetaan luotettavammaksi internetissä.
Moi Minna! Mielenkiintoinen artikkeli ja myös tekemäsi lyhennelmä. Opin myös uuden sanan: datakaivos!
VastaaPoistaElämä on oppimista :)
VastaaPoistaJälleen toisenlainen näkökulma nähin tehtäviin liittyen, kiitos sen esittelystä. Kuluttajilla alkaa somessa olla kyllä ihan pelottava voima,itse olen seurannut esimerkiksi keskusteluja Facebookin merkkituotekirppiksillä, siellä päätyy "pannaan" milloin mikäkin vaatemerkki. Tuleeko heti mieleen jotain hyviä brändiyhteisö-esimerkkejä matkailun saralta?
VastaaPoistaTuo olikin minulle uusi juttu vaatemerkkien osalta... matkailun osalta ei tule mieleen yhtään esimerkkiä. Tietty Tripadvisorista löytyy varmasti kaikenlaisia kommentteja matkailukohteista etc.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaVahva alku referaatin teossa ja plussana aktiivinen kommentteihin vastaaminen!
VastaaPoistaKiitos Ilkka.
VastaaPoista