maanantai 5. lokakuuta 2015

Referaatti artikkelista brändimarkkinointi murroksessa: virtuaalisten kuluttajayhteisöjen aikakausi

Tehtävä 2






Artikkelin kirjoittanut Janne Pajuniemi.


Yritykset ovat menettämässä brändiensä hallintaa digitaalisessa vallankumouksessa. Internetissä ja tietyn brändin ympärillä toimivat virtuaaliyhteisöt pakottavat yrityksiä muuttamaan markkinointitoimenpiteitään.


Tutkijoiden mukaan netissä toimivat yhteisöt ovat tulevaisuudessa monien yritysten keskeinen perusta. Kuluttajien brändiyhteisökäyttäytymisen ymmärtäminen on yksi menestystekijöistä digitaalisella aikakaudella. Yritykset voivat käyttää yhteisöjä datakaivoksina ja oppia lisää asiakkaistaan, tuotteistaan ja kilpailijoistaan. 

Yritysten olisi ensin ymmärrettävä brändikeskusteluun liittyvää dynamiikkaa ja käytettävä tätä tietämystä päästäkseen suoraan vuorovaikutukseen asiakkaidensa kanssa. Kuluttajien välillä tapahtuva viestintä on yrityksen näkökulmasta kustannustehokas tapa luoda luottamusta ja ostoärsykkeitä markkinoilla.


Yritykset ovat aikaisemmin hallinneet markkinointiviestinnän kenttää, koska kuluttajilla ei ole ollut välineitä globaalilla tasolla toimivaan ajatustenvaihtoon. Virtuaaliyhteisöt sallivat ajasta ja paikasta riippumattoman vuorovaikutuksen yksilöiden välillä.



Tuotekehitys
kuluttajien tarpeista

Kulutuskeskeiset yhteisöt toimivat monen ihmisen virtuaalisena vertaisryhmänä, mistä haetaan neuvoja oikeiden ostopäätösten tekemiseksi. Brändiuskollisuus liittyy virtuaalisen vuorovaikutuksen lisäksi yhteisön jäsenten välisten sosiaalisten suhteiden muodostumiseen.

Asiantuntijoiden mukaan todellinen kilpailuetu markkinoilla saavutetaan vasta sitten, kun tuotekehitys johdetaan kuluttajien tarpeista. Internet on kuin kustannustehokas kaivos tiedon louhimista varten; sieltä löytyy chatit, keskustelupalstat, blogit ja erilaiset foorumit.


Kuluttajien välinen tiedonvaihto vaikuttaa yrityksen tuotteiden koettuun arvoon ja asiakasuskollisuuteen; suuri osa koetusta arvosta voidaan saada keskusteluista internetin yhteisöissä, joissa kokeneemmat käyttäjät opastavat noviiseja. Tavanomaiset brändäämiseen liittyvät toimenpiteet ovat menettäneet suuren osan tehostaan, koska kuluttajalähtöinen tiedon runsaus koetaan luotettavammaksi internetissä.


7 kommenttia:

  1. Moi Minna! Mielenkiintoinen artikkeli ja myös tekemäsi lyhennelmä. Opin myös uuden sanan: datakaivos!

    VastaaPoista
  2. Jälleen toisenlainen näkökulma nähin tehtäviin liittyen, kiitos sen esittelystä. Kuluttajilla alkaa somessa olla kyllä ihan pelottava voima,itse olen seurannut esimerkiksi keskusteluja Facebookin merkkituotekirppiksillä, siellä päätyy "pannaan" milloin mikäkin vaatemerkki. Tuleeko heti mieleen jotain hyviä brändiyhteisö-esimerkkejä matkailun saralta?

    VastaaPoista
  3. Tuo olikin minulle uusi juttu vaatemerkkien osalta... matkailun osalta ei tule mieleen yhtään esimerkkiä. Tietty Tripadvisorista löytyy varmasti kaikenlaisia kommentteja matkailukohteista etc.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Vahva alku referaatin teossa ja plussana aktiivinen kommentteihin vastaaminen!

    VastaaPoista